Auto Accessoires
auto-onderdelen
vering

Wielophanging

wielophanging

De wielophanging is de constructie waarmee de wielen aan een voertuig verbonden zijn. De wielophanging werkt verend en is daardoor gevoelig voor resonantie.

Onder bepaalde omstandigheden kan het voertuig onbeheerst gaan schommelen of slingeren. Naast vering is daarom altijd een of andere vorm van demping nodig.


Het geheim van een goede autovering is dus dat er geen resonantie optreedt in de verschillende delen van het veersysteem. ledere veer en iedere schokdemper heeft zijn eigen trillingsfrequentie. Het verschil tussen deze frequenties houden de resonantie in toom en maken comfortabel rijden mogelijk.


Om het geluid te beperken en om de soepelheid te bevorderen worden de veren op rubber gemonteerd. Ook de bandenmaat is een belangrijk punt voor comfortabel rijden. Een groot wiel zal over onregelmatigheden in de weg gemakkelijker heen rijden.


Het inzicht in de werking van een auto kan men vereenvoudigen door het geheel in zes groepen auto onderdelen te splitsen. Naast de wielophanging heb je ook nog de stuurinrichting, transmissie, de automotor, de elektrische installatie en de remmen.

SCHOK
demper

Schokdempers

schokdemper

Het doel van een schokdemper is de schommelingen van de veer te absorberen, zodat de auto niet op en neer blijft deinen.
In een hydraulische schokdemper wordt deze demping bereikt door de olie in de zuiger via kleine klepjes te leiden.

De hydraulische schokdemper is simpelweg een cilinder met daarin een zuiger met een stang. Het gesloten einde van de cilinder is verbonden met het fuseestuk of met de achteras. De zuigerstang, die via een pakkingring uit de cilinder steekt, is aan de carrosserie bevestigd.

Wanneer het wiel zich in opwaartse richting beweegt gaat ook de cilinder omhoog. Olie onder de zuiger verplaatst zich dan naar de ruimte boven de zuiger. Bij terugveren van het wiel stroomt de olie via de klepjes in de zuiger terug.