Auto Accessoires
auto-onderdelen
STUUR

Stuurinrichting

stuurinrichting

De stuurinrichting zorgt ervoor dat de auto eenvoudig te besturen is en bestaat uit het stuurwiel, de stuuras, de steunbuis, het stuurhuis, het stangenstelsel en de fuseepennen.

Alle auto's worden gestuurd door de voorwielen in de gewenste richting te draaien, waarna de achterwielen volgen. Het stuur mag de schokken van de weg niet op het stuurwiel overbrengen.


In de laatste jaren is er belangrijk onderzoek verricht om de bestuurder te beschermen tegen verwondingen door het stuurwiel bij een frontale aanrijding. De stuurkolom wordt zo ontworpen dat ze samenklapt bij een frontale botsing.

Het inzicht in de werking van een auto kan men vereenvoudigen door het geheel in zes groepen auto onderdelen te splitsen. Naast de stuurinrichting heb je ook nog de automotor, de transmissie, de wielophanging, de elektrische installatie en de remmen.

SERVO
STUUR

Stuurbekrachtiging

stuurbekrachtiging

Dankzij de stuurbekrachtiging bedraagt de benodigde kracht op het stuur om een middelgrote wagen langs een scherpe bocht te sturen slechts 5 tot 10 kg.

Bovendien levert stuurbekrachtiging een bijdrage tot de veiligheid. Bij een gewoon stuur kan het stuurwiel uit de handen van de bestuurder worden gerukt bij een klapband. Stuurbekrachtiging stelt de bestuurder in staat een slip snel te corrigeren en het voorkomt ook het terugslaan van de banden op het stuur.

Voor de meeste stuurbekrachtigingen wordt een hydraulische vloeistof gebruikt. Wanneer het stuur in de 'neutrale' stand staat, gaat de olie door twee poorten van gelijke afmeting naar een cilinder. Hierin wordt een gelijke druk uitgeoefend op beide zijden van de zuiger die met het stuurmechanisme is verbonden. Ook bij het remmen maakt men gebruik van een hydraulisch systeem.

Bij verdraaiing van het stuurwiel wordt eerst enige vrije slag benut om de ene poort te openen en de andere te sluiten. Daarna oefent de vloeistof druk uit op een zijde van de zuiger, waardoor het stuurmechanisme in de gewenste richting wordt verplaatst. De druk die de vloeistof op de zuiger uitoefent is afhankelijk van de kracht die de bestuurder op het stuurwiel aanwendt.